Walaupun deepfakes biasanya dianggap sebagai perkembangan teknologi utama yang menjadi perhatian, kurang diketahui mengenai apa yang disebut ‘shallowfakes’. Istilah menarik yang membezakan dirinya dari fenomena pembelajaran mesin teknologi deepfake.

Memahami perbezaan antara deepfakes dan shallowfakes adalah bahagian penting dalam memahami masalah dalam Artificial Intelligence (AI) berkaitan dengan kandungan media yang dimanipulasi secara keseluruhan.

Artikel ini bertujuan untuk memberi penerangan mengenai perbezaan tersebut dan akan meneroka lebih jauh fenomena baru ini yang dikenali sebagai ‘shallowfakes’. Pertama, marilah kita meneroka apa sebenarnya maksud istilah ini.

deepfakes shallowfakes

Apa itu Deepfakes dan Shallowfakes?

Berbanding dengan deepfake, shallowfake adalah kaedah memanipulasi kandungan media tanpa menggunakan teknologi pembelajaran mesin dan sistem algoritma. Sebaliknya, shallowfakes menggunakan perisian penyuntingan video mudah untuk mengubah kandungan media yang ada.

Shallowfakes tidak memerlukan penggunaan sistem pembelajaran mendalam, yang menjadikannya pada dasarnya berbeza daripada fenomena deepfake yang lebih terkenal.

Perhatikan penghapusan perkataan ‘deep’ dalam istilah ‘shallowfakes’. Dengan pengecualian sistem pembelajaran mendalam dari proses manipulasi media, istilah ‘cetek’ akan mengimplikasikan kaedah penciptaan yang bertentangan (namun serupa).

Fakta bahawa shallowfakes tidak dibuat dengan penggunaan AI tidak menjadikannya sangat berbeza dari segi kualiti atau kuantiti, berbanding dengan ‘deepfakes’ yang lebih dikenali. Ini hanya menunjukkan bagaimana kandungan dihasilkan dan jenis teknologi mana yang dihindari dalam proses pengeluaran (iaitu penghindaran AI pembelajaran mendalam).

deepfakes AI

Perbezaan Antara Deepfakes Dan Shallowfakes

Mempunyai gambaran keseluruhan terminologi yang baik dapat membantu manusia memahami mereka dengan lebih baik, tetapi kebanyakan orang akan mula memahami konsep dengan sebaiknya apabila anda secara langsung meletakkan kedua konsep tersebut antara satu sama lain.

Oleh itu, apabila kita melihat perbezaan utama antara shallowfakes dan deepfakes, faktor-faktor minat berikut muncul di permukaan dengan segera (pun dimaksudkan):

Kaedah pengeluaran: Pembezaan paling jelas antara dua konsep dapat dibuat dalam kaedah pengeluaran. Walaupun shallowfakes menggunakan perisian penyuntingan umum dan penyesuaian manual kandungan media yang sudah ada, deepfakes akan menerapkan perubahan algoritma terhadap kandungan media yang sudah ada dengan memasukkan data ke program komputer.

Oleh itu, sementara yang pertama pada dasarnya didasarkan pada tenaga manusia manual, yang kedua berdasarkan lelaran automatik alat pembelajaran mesin (iaitu komputer melakukan semua pekerjaan untuk kita manusia). Ini jelas memberi kesan kepada kecekapan dan kepantasan menghasilkan kepingan kandungan media ‘palsu’.

Penglibatan pembelajaran mesin dalam: Istilah ‘shallow’ bermaksud tidak adanya usaha pembelajaran mesin dalam kaedah yang diterapkan. Oleh itu, walaupun shallowfakes tidak memerlukan penggunaan teknologi pembelajaran mendalam, rakan sejawat mereka akan menggunakan jenis alat ini dalam proses membuat kandungan media palsu.

Penglibatan kecerdasan buatan: Walaupun penciptaan shallowfakes memerlukan banyak kemahiran dan usaha, serta perisian yang memungkinkan manusia untuk benar-benar membuat kandungan media yang dipalsukan, proses ini boleh dikatakan masih manual. Ia memerlukan manusia untuk diselesaikan, oleh itu ia tidak buatan. Sebaliknya, deepfakes secara automatik dihasilkan oleh subjenis kecerdasan buatan, yang akan menjadi algoritma pembelajaran mendalam yang diperlukan untuk mengembangkan kandungan media yang dipalsukan.

Memahami perbezaan utama antara konsep adalah langkah pertama untuk membanterasnya. Kaedah penghasilan kandungan media palsu adalah aspek terpenting dalam hal ini. Bahagian seterusnya akan membahas persamaan yang paling penting antara dua konsep yang berkait rapat.

deepfakes, shallowfakes

Persamaan Antara Deepfakes Dan Shallowfakes

Apabila anda mempunyai dua konsep yang berkait rapat, persamaannya sering mudah dilihat dan tidak memerlukan penjelasan yang luas. Oleh itu, tanpa perlu dibicarakan lagi, inilah yang kami yakini sebagai ciri utama konsep cetek dan deepfake:

Tujuannya adalah untuk selalu memutarbalikkan kenyataan: Ambil sebilangan besar kandungan media, masukkan ke dalam perisian, dan keluarkan sesuatu yang baru. Pada intinya, inilah yang dilakukan deepfakes dan shallowfakes. Mereka akan mengubah realiti dalam beberapa cara, rupa atau bentuk. Niat ini tidak semestinya berniat jahat, ia juga boleh digunakan untuk tujuan hiburan (cth. Membiarkan selebriti mengatakan atau melakukan apa sahaja yang anda mahukan).

Kedua konsep menggunakan kandungan media yang sudah ada: Terlepas dari metode yang digunakan, aturan umum adalah menggunakan beberapa jenis konten gambar, video, atau audio dan menganggapnya sebagai dasar untuk perubahan yang ingin Anda laksanakan. Shallowfakes meletakkan ini dalam jenis perisian penyuntingan tertentu, sementara deepfakes menggunakan lelaran algoritma untuk memalsukan jenis penciptaan kandungan media baru.

Keduanya dapat menjadi alat dalam kempen palsu: Banyak yang dapat digunakan untuk maksud dan tujuan lain. Kempen maklumat yang salah akan mendapat keuntungan yang sama dari cetek yang cetek seperti yang dilakukan oleh deepfake. Perbezaan utama adalah cara mereka diciptakan.

Kedua-duanya harus digunakan dengan berhati-hati: Ketika meletakkan alat manipulasi yang kuat seperti kelas perisian ini ke tangan yang salah, kedua-duanya boleh menjadi berbahaya dan merupakan sumber maklumat yang salah. Mereka harus ditangani dengan berhati-hati dan tidak jatuh ke tangan penjenayah.

Senarai persamaan di atas tidak lengkap, tetapi merangkumi beberapa aspek penting dari konsep yang dibincangkan. Oleh itu, persoalannya adalah yang mana satu dari dua konsep yang menimbulkan ancaman yang lebih besar bagi masyarakat global sekarang, dan seterusnya ke masa depan.

deepfakes, shallowfakes

10 Aplikasi ‘Ubah Wajah’ yang Akan Membuat Anda Berfikir

1 – Zao

2 – FaceApp

3 – Reface

4 – Face Swap

5 – Face Magic

6 – Jiggy

7 – Celebrity Face Morph

8 – Face Swap Live

9 – Deep Art Effects

10 – Collage.Click Face Switch

Contoh video Shallowfakes

Terlepas dari kaedah pengeluaran, kandungan media palsu akan tetap menjadi perhatian serius bagi sistem masyarakat global secara keseluruhan. Apabila seseorang yang mempunyai akses ke internet dan komputer dapat mempengaruhi ribuan nyawa dengan beberapa tipuan perisian, jelas orang harus memerangi keadaan itu dengan setiap alat yang mungkin.

Walaupun memerangi shallowfakes dan deepfakes menunjukkan kemajuan zaman ini, beberapa pakar takut bahawa tidak akan cukup untuk mengikuti teknologi terkini yang mungkin memperbodohkan orang ramai untuk menganggap ia sesuatu itu nyata.

Dan mungkin itu bukan senjata utama kita terhadap media yang dipalsukan ini. Sama ada seseorang berhadapan dengan deepfakes atau shallowfakes, ini akan menjadi kunci untuk berpegang teguh pada kebenaran sebanyak mungkin.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge