Site icon Geng Borak

Hukum Makan Sup Torpedo dalam Perspektif Islam

makan sup torpedo

Sup torpedo, juga dikenali sebagai sup torpedo lembu atau kambing, merupakan salah satu hidangan eksotik yang popular di beberapa negara, termasuk Malaysia. Sup ini diperbuat daripada zakar kambing atau lembu, yang dianggap mempunyai khasiat tertentu seperti meningkatkan stamina dan kesihatan.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah mengenai hukum memakan sup torpedo dalam perspektif Islam. Artikel ini akan membincangkan hukum tersebut dengan merujuk kepada sumber-sumber utama dalam Islam, iaitu Al-Quran, Hadis, serta pandangan ulama.

Definisi dan Kandungan Sup Torpedo

Sup torpedo dibuat daripada organ reproduktif haiwan seperti kambing atau lembu yang dihidangkan dalam bentuk sup. Kandungan utama sup ini adalah zakar haiwan tersebut yang dimasak bersama rempah ratus dan herba yang dipercayai mampu meningkatkan khasiatnya. Sup ini biasanya disajikan di restoran-restoran yang menawarkan hidangan eksotik dan dianggap sebagai makanan istimewa yang boleh meningkatkan tenaga dan kesihatan seksual.

Perspektif Al-Quran

Dalam Al-Quran, tidak terdapat ayat yang secara khusus menyentuh tentang hukum memakan organ reproduktif haiwan. Namun, terdapat beberapa ayat yang menjelaskan tentang hukum makanan secara umum. Antaranya ialah surah Al-Baqarah ayat 172-173 yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari benda-benda yang baik (halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar kamu hanya menyembah-Nya. Sesungguhnya Dia hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah…”

Berdasarkan ayat ini, makanan yang diharamkan adalah bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang tidak disembelih atas nama Allah. Oleh itu, selagi sup torpedo tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan ini dan haiwan tersebut disembelih mengikut syariat Islam, maka secara umumnya ia adalah halal.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bahagian anggota haiwan yang statusnya halal namun makruh hukumnya untuk dimakan. Hadis yang diriwayatkan daripada Mujahid bahawa Rasulullah SAW bersabda:

 كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَكْرَهُ مِنْ الشَّاةِ سَبْعًا الدَّمَ وَالْمِرَارَ وَالذَّكَرَ وَالْأُنْثَيَيْنِ وَالْحَيَا وَالْغُدَّةَ وَالْمَثَانَةَ .

Maksudnya: “ Baginda SAW tidak suka tujuh bahagian daripada kambing iaitu darah, pundi hempedu, zakar,  dua testis, faraj betina , kelenjar, pundi kencing, – (Riwayat al-Baihaqi)

Imam al-Nawawi menilai riwayat Baihaqi tersebut dhaif, seterusnya beliau menukilkan pandangan daripada al-Khattabi yang menyatakan darah adalah haram menurut Ijma’ dan sebahagian anggota yang disebutkan dalam riwayat ini (pundi hempedu, zakar, dua testis, faraj betina, kelenjar, pundi kencing ) adalah makruh.

Tujuh bahagian anggota tersebut tidak disukai kerana ia dianggap dijijik oleh citarasa manusia yang normal. Sementara makruh di sini membawa maksud makruh tahrim kerana enam bahagian haiwan dalam hadis tersebut (pundi hempedu, zakar, dua testis, faraj betina , kelenjar, pundi kencing).

Riwayat daripada Abu Hanifah juga, menyatakan enam bahagian anggota haiwan dalam hadis tersebut iaitu pundi hempedu, zakar, dua testis, faraj betina, kelenjar, pundi kencing  adalah makruh kecuali darah yang telah sabit hukumnya haram.

Perspektif Hadis

Selain Al-Quran, hadis juga merupakan sumber penting dalam menentukan hukum sesuatu perkara dalam Islam. Terdapat beberapa hadis yang menyentuh tentang pemakanan dan hukum-hakam yang berkaitan dengannya. Namun, tiada hadis yang secara spesifik menyebut tentang zakar haiwan. Salah satu hadis yang relevan dalam konteks ini ialah:

“Halal itu jelas dan haram itu jelas, dan di antara keduanya ada perkara yang syubhah (meragukan) yang kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. Barang siapa menjaga dirinya dari perkara syubhah, maka dia telah menjaga agama dan kehormatannya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis ini, perkara yang tidak jelas hukumnya termasuk dalam kategori syubhah dan lebih baik dielakkan jika meragukan. Namun, jika ulama sepakat tentang kehalalannya dan tiada unsur haram, maka ia boleh dimakan.

Pandangan Ulama Mengenai Makan Sup Torpedo

Pandangan ulama mengenai memakan sup torpedo adalah berbeza-beza berdasarkan penafsiran dan mazhab masing-masing. Sebahagian ulama berpendapat bahawa memakan organ reproduktif haiwan adalah dibenarkan selagi ia tidak mendatangkan mudarat dan haiwan tersebut disembelih mengikut hukum syarak. Ulama dalam mazhab Hanafi, Maliki, dan Syafi’i umumnya membenarkan memakan organ-organ dalaman haiwan termasuk zakar, dengan syarat-syarat tertentu.

Sebagai contoh, dalam kitab “Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab” oleh Imam Nawawi, ada disebut bahawa semua bahagian haiwan yang halal dimakan, kecuali yang ditetapkan haram seperti darah, adalah halal. Ini termasuk organ-organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, dan zakar.

Namun, terdapat juga ulama yang lebih berhati-hati dan mengklasifikasikan zakar haiwan sebagai perkara syubhah kerana tiada nas yang jelas membenarkannya. Mereka menasihatkan agar perkara ini dirujuk kepada pakar fiqh atau pihak berautoriti dalam menentukan hukum.

Perspektif Kesihatan

Dari sudut kesihatan, memakan organ reproduktif haiwan seperti zakar mungkin membawa manfaat tertentu seperti yang dipercayai oleh sesetengah masyarakat. Namun, ia juga berpotensi membawa risiko kesihatan jika tidak dimasak dengan sempurna atau diambil secara berlebihan. Seperti mana-mana makanan eksotik lain, adalah penting untuk mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan sebelum mencubanya, terutama bagi individu yang mempunyai masalah kesihatan tertentu.

Secara keseluruhannya, hukum memakan sup torpedo dalam Islam bergantung kepada beberapa faktor, termasuk cara penyembelihan haiwan dan ketiadaan unsur haram dalam penyediaannya. Al-Quran dan hadis tidak memberikan nas yang jelas mengenai organ reproduktif haiwan, tetapi prinsip umum dalam Islam adalah sesuatu yang tidak jelas hukumnya sebaiknya dielakkan jika meragukan.

Namun, jika ulama dan pihak berautoriti agama mengesahkan kehalalannya, maka ia boleh dimakan. Sebagai umat Islam, adalah penting untuk merujuk kepada sumber-sumber yang sahih dan mendapatkan nasihat daripada pihak berautoriti dalam menentukan hukum sesuatu perkara, termasuk dalam soal pemakanan.

Exit mobile version