Site icon Geng Borak

5 Jenis Fobia Yang Jarang Didengar Tetapi Wujud!

Jenis fobia

Fobia adalah rasa ketakutan yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Fobia boleh dikatakan, boleh menghalang kehidupan orang yang mengidapnya. Bagi sebahagian orang, perasaan takut seorang penghidap fobia sulit dimengerti. Itu sebabnya, pengidap tersebut sering dijadikan bulan bulanan oleh teman sekitarnya

Meskipun seseorang itu dilihat mampu menjalani aktiviti hariannya secara normal, namun tiada siapa tahu rasa ketakutan berlebihan atau fobia yang dia perlu tangani sendiri. Pun begitu, ia hanyalah berlaku kepada segelintir sahaja umat manusia yang berpunca daripada masa lalunya ataupun secara semulajadi.

Untuk makluman, fobia ada banyak jenis tetapi hanya 5 jenis sahaja yang boleh dikatakan sering kita lihat dan terjadi pada diri atau kenalan terdekat.

Dalam keadaan normal setiap orang memiliki kemampuan mengendalikan rasa takut. Akan tetapi bila seseorang terdedah kepada terus menerus dengan subjek Fobia, hal tersebut berpotensi menyebabkan berlakunya fiksasi. Fiksasi adalah suatu keadaan di mana mental seseorang menjadi terkunci, yang disebabkan oleh ketidak-mampuan orang yang bersangkutan dalam mengendalikan perasaan takutnya.

Ada yang fobia?

Exit mobile version