WhatsApp akan berhenti berfungsi pada beberapa telefon pintar Android dan iPhone, kerana kemas kini kedua-dua sistem operasi dan aplikasi. Itulah sebabnya anda perlu tahu peranti mana yang tidak sesuai dengan aplikasi Whatsapp bermula dari 2021.

Sebagai permulaan, semua iPhone yang tidak mempunyai sekurang-kurangnya iOS 9 akan dibiarkan tanpa aplikasi tersebut. Semua model iPhone 4 dan sebelumnya.

Model 4S, 5, 5S, 5C, 6 dan 6S perlu mengemas kini sistem operasi mereka ke iOS 9 atau lebih baru untuk terus menggunakan WhatsApp.

Bagi iPhone 6S, 6S Plus dan generasi pertama iPhone SE, mereka adalah yang terakhir menyokong versi sistem terkini, iOS 14.

Aplikasi pemesejan juga tidak akan dijalankan pada Android ini,

WhatsApp akan berhenti berfungsi (sekurang-kurangnya dengan betul) pada telefon pintar yang mempunyai versi sebelum Android 4.0.3. Model telefon bimbit seperti HTC Desire, LG Optimus Black, Motorola Droid Razr atau bahkan Samsung Galaxy S2 tidak lagi dapat memiliki WhatsApp.

Bagaimana kita boleh terus menggunakan WhatsApp pada peranti ini?

Beberapa model akan dapat terus menggunakan aplikasi ini kerana sistem operasi mereka menerima patch dengan kemas kini. Namun, jika bukan itu masalah anda dan anda ingin terus menggunakan WhatsApp, penyelesaiannya adalah dengan mendapatkan telefon pintar baru.

Android: Di menu utama telefon pilih Tetapan atau Tetapan, kemudian pilih Tentang Sistem atau Tentang Peranti dan di sana anda akan melihat maklumatnya.

iPhone: Tetapan Akses, pilihan Umum dan pilih Maklumat, di sana anda akan menemui maklumat mengenai versi perisian yang telah anda pasang pada peranti anda.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *