Untuk kemasukan perkhidmatan awam terkini, diwajibkan menduduki Ujian PSIKOMETRIK. Jika sebelum ini ianya lebih dinamakan penilaian SAHSIAH dan MINAT, tapi kini dalam skop yang lebih terarah.

Penilaian ini sebenarnya adalah tambahan kepada peperiksaan yang mengukur kekuatan minda, ingatan dan kefahaman terhadap ilmu. Psikometrik pula lebih kepada instrumen untuk mengukur pola-pola tabiat dan tingkah laku seseorang.

Ianya penting untuk pihak kerajaan memilih mereka yang layak untuk jawatan tertentu.

Tetapi bagi calon, ianya lebih menekan. Calon tak kisah jawatan apa kan? Kita nak kerja. Nak ada gaji. Tak best pulak bila diuji macam ni..

Tim Infokerjaya faham semua tu.

Kita dah bersama calon sejak tahun 2008/09. Kita faham impian calon nak jawat jawatan kerajaan. Nak bantu diri, nak bantu keluarga. Untuk yang baru nak kerja, anda ada keperluan yang lebih untuk berkahwin, untuk keluarga. Kan? Ada yang dipanggil untuk exam terdekat ni?

PENOLONG PEGAWAI VETERINAR GRED G29
DI JABATAN PERKHIDMATAN VETERINAR MALAYSIA
TARIKH : 16 DISEMBER 2020

PEGAWAI SAINS GRED C41 (KIMIA HAYAT)
DI KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
TARIKH : 16 DISEMBER 2020

PEGAWAI PENYELIDIK GRED Q41
DI JABATAN PERKHIDMATAN VETERINAR MALAYSIA
TARIKH : 16 DISEMBER 2020

PEGAWAI TADBIR GRED N41 (REKOD PERUBATAN)
DI KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
TARIKH PEPERIKSAAN : 22 DISEMBER 2020 (SELASA)

PEGAWAI PENYELIDIK GRED Q41
DI JABATAN PERIKANAN MALAYSIA
TARIKH PEPERIKSAAN : 22 DISEMBER 2020 (SELASA)

PEGAWAI PERIKANAN GRED G41
DI JABATAN PERIKANAN MALAYSIA
TARIKH PEPERIKSAAN : 22 DISEMBER 2020 (SELASA)

SEMUA PEPERIKSAAN DI ATAS (16 & 22 DISEMBER 2020) PERLU KE EXTRA SEKSYEN UNTUK SOALAN.
Link : https://go.semakan.info/ebookextra/4603

AKAUNTAN GRED WA41
DI JABATAN AKAUNTAN NEGARA
TARIKH PEPERIKSAAN : 17 DISEMBER 2020 (KHAMIS)

Soalan dan Rujukan Exam AKAUNTAN WA41, sila klik https://go.semakan.info/akauntan/4603

PENOLONG JURUTERA GRED JA29 (ELEKTRIK)
DI KEMENTERIAN KERJA RAYA MALAYSIA
TARIKH PEPERIKSAAN : 17 DISEMBER 2020 (KHAMIS)

Soalan dan Rujukan Exam JURUTERA JA29 / JA41, sila klik https://go.semakan.info/jurutera-ja29-j41/4603

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKANAN GRED C29
DI PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG
TARIKH : 18 DISEMBER 2020

JURUGEOSPATIAL GRED J41
DI JABATAN UKUR DAN PEMETAAN MALAYSIA (JUPEM)
TARIKH : 18 DISEMBER 2020

Untuk Semua Peperiksaan Psikometrik PSEE pada Disember 2020, Dapatkan terus di : https://go.infotambahan.com/ujian-psikometrik/4603

Jadi tips penting supaya anda tak sangkut dalam ujian PSIKOMETRIK adalah;

TONJOLKAN NILAI POSTIF ANDA,
SEMBUNYIKAN NILAI NEGATIF ANDA!

Senang tak? Kena faham, ujian ini mengukur dimensi berkaitan aptitud minda, kecenderungan minat dan tret personaliti.

Susah nak terang semua. Rasnaya lebih mudah kalau anda buat LATIH TUBI jawab soalan-soalan yang biasa di tanya dalam ujian ini. Kami dah kumpulkan semua maklumat yang anda kena tahu;

  • tip jawab soalan
  • contoh soalan
  • cara jawab soalan supaya tak tersasar
  • perangkap-perangkap PSIKOMETRIK
  • apa yang bakal menggagalkan PSIKOMETRIK anda

Sebenarnya ujian PSIKOMETRIK ini antara ujian penting untuk menyingkirkan calon. Anda pun tahu kan yang anda ada ramai pesaing. Calon dari seluruh negara berebut jawatan dengan anda. Kekosongan jawatan yang tak banyak memerlukan pihak suruhanjaya menyingkirkan calon dengan ujian-ujian penilaian.

Ianya sesuatu yang bagus untuk pastikan yang betul-betul layak sahaja terpilih. Tapi agak malang untuk yang ambil sambil lewa ujian ini dan gagal. Padahal beliau (ANDA!) layak untuk lulus.

Selamat maju jaya!

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge